در مطالعه ای که در سال 2009 توسط دانشگاه بوستون انجام شد یک گروه 65 نفری از شرکت کنندگان با فشار خون بالا به دو زیر گروه تصادفی تقسیم شدند و به یکی از این دو گروه به مدت 6 هفته روزانه 3 فنجان چای ترش داده شد. با اندازه گیری دقیق و منظم فشار خون دو گروه مشخص شد سطح فشار خون افرادی که چای ترش مصرف کرده بودند کاهش محسوسی داشته است. در نتیجه این تحقیق نشان داد که نوشیدن چای ترش واقعا می تواند در کاهش فشارخون موثر باشد.

چای ترش که به چای مکه نیز معروف است در ایران کاملا شناخته شده است و از قدیم در طب سنتی برای مصارف مختلف توصیه می شده است. چای ترش خون را تصفیه می کند و بدلیل خاصیت خنک کنندگی که دارد نوشیدنی مناسبی برای فصل تابستان محسوب می شود. چای ترش همچنین سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. در سالهای اخیر توجهات گسترده ای به تاثیر این گیاه بر کاهش فشار خون معطوف شده و مطالعات و تحقیقات بسیاری در مورد این خاصیت چای ترش صورت گرفته است.

چای ترش خواص دیورتیک (ادرار آور) دارد، عروق خونی را باز می کند و بعنوان یک مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین طبیعی (ACE) عمل میکند، یعنی مانع از انقباض و تنگ شدن عروق خونی می شود و درنتیجه فشار خون را کاهش می دهد.
یافته ها نشان داد زمانی که شرکت کنندگان مصرف چای ترش را متوقف کردند پس از چند روز سطح فشار خون آن ها مجددا به میزان قبلی بازمی گردد. در نتیجه پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف مداوم و گنجاندن چای ترش در رژیم غذایی می تواند به کنترل و کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک بسزایی کند.

طرز تهیه چای ترش: اگر از تی بگ چای ترش استفاده می کنید تی بگ را داخل فنجان یا قوری مورد نظر قرار دهید، یک فنجان آب داغ اضافه کنید و 3 الی 5 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. در صورتیکه از چای ترش بصورت وزنی استفاده می کنید به ازای هر فنجان آب داغ یک قاشق چایخوری چای ترش داخل قوری بریزید و 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
این چای را پس از دم کردن هم بصورت گرم و هم بصورت خنک (با اضافه کردن چند تکه یخ) می توانید مصرف کنید. از آنجا که چای ترش اثر خنک کنندگی دارد بسیار مناسب تابستان و روزهای گرم سال است. همچنین این دمنوش را بدلخواه با کمی عسل نیز می توانید شیرین کنید.

توضیح: مصرف این دمنوش در افرادی که فشار خون پایین دارند و زنان باردار و شیرده با احتیاط و مشورت پزشک صورت گیرد.